29 شهريور 1403 - 11:04

کاهش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی حوزه خلیج فارس

کاهش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی حوزه خلیج فارس
بانک‌های مرکزی خلیج فارس از فدرال رزرو آمریکا پیروی کرده و نرخ بهره را کاهش دادند.
کد خبر : ۱۶۶۸۲۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، تعدادی از بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از کاهش هزینه‌های وام توسط بانک فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) برای اولین بار از سال ۲۰۲۰، نرخ بهره را کاهش دادند.

بانک مرکزی قطر پس از کاهش نیم درصدی هزینه‌های استقراض توسط فدرال رزرو آمریکا، نرخ‌های بهره کلیدی را ۵۵ واحد کاهش داد.

در بیانیه بانک مرکزی قطر که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آمده است: نرخ سود وام به ۵.۷۰ درصد کاهش یافت؛ و سپرده به ۵.۲۰ درصد و نرخ بازخرید به ۵.۴۵ درصد رسید.

به نوبه خود، بانک مرکزی امارات متحده عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور سود پایه اعمال شده به تسهیلات سپرده یک شبه را امروز ۵۰ واحد پایه کاهش داد و از ۵.۴۰ درصد به ۴.۹۰ درصد رساند.

بانک مرکزی بحرین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که سود سپرده‌های یک شبه را ۵۰ واحد پایه از ۶ درصد به ۵.۵۰ درصد کاهش داده است.

بانک مرکزی کویت به نوبه خود نرخ بهره تنزیل را ۲۵ واحد پایه از ۴.۲۵ درصد به ۴ درصد کاهش داد.

بانک مرکزی عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا نرخ توافق‌نامه بازخرید (ریپو) را ۵۰ واحد به ۵.۵۰ درصد کاهش دهد و نرخ توافق‌نامه بازخرید معکوس (ریپو معکوس) را ۵۰ درصد کاهش دهد.

شایان ذکر است که بانک‌های مرکزی کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس، ارز‌های خود را به دلار آمریکا متصل می‌کنند، به جز بانک مرکزی کویت که متکی بر سبدی از ارز‌ها است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر